9 oktober 2009

Hej, idag var det superfint väder och jag bestämde mig för att rida Lucky innan jag skulle iväg till Victor.(vilket kanske inte var så konstigt eftersom att han vilade igår när vi fick åka till hovis, igen. Helskodde honom i onsdags och dagen efter trampade han av sig...) tog in hästarna vid två och jag skojar inte när jag säger att Lucky hade fullkomligt badat i lera!! Jäkla gris haha, spelade ingen roll att han är svart när han badar i smuts. Fellow fick vila, han går ju bara två dagar, vilar en och går två, osv, ja ni fattar. Skulle egentligen träffat johan med phiis igår eller idag, han ringde inte igår så jag antog att det skulle bli av idag istället, men icke. Han ringde inte, riktigt störigt, men han glömde väl.

Jaja nu ikväll ska jag och victor iväg på middag hos becci och albin. Blir nog trevligt, jag hoppas jag inte missar idol också haha. Sån riktig liten nörd jag är..

På söndag ska jag till gunilla igen, roligt ska de bli. :) Hejdå folket.
fick bli en söt bild på lucky och phiis, såkallat phiis-och-lucky-mys.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej och tack! :D

Jag har tre olika GPA-modeller och de är UNDERBARA!

2009-10-10 @ 09:08:51
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej! Vilken trevlig blogg du har, kommer återkomma fler gånger. Du gör mej helt sugen på att tävla igen. Sara

2009-10-10 @ 16:18:50
URL: http://landstylefarm.blogg.se/
Postat av: yvonne

hej!

du verkar kunna en hel del om unghästar. Jag har nu en treåring och det är min första unghäst så jag har lite frågor, hoppas det går bra!

Hur ofta ska man rida dom? för tillfället rider jag varannan dag ungefär, är det för lite/mycket?

Hon har en tendens till att "hänga sig fast" på högertygeln, har du något tips om hur jag jobbar bort det?

Jag har inbillat mig själv att det är bra om hon går i låg form och lär sig jobba med ryggen, och sen höja formen när hon blir stabilare, är jag helt ute och cyklar? tacksam för svar! :)

Förresten, du rider rysligt bra!

2009-10-10 @ 17:47:41
Postat av: Svar till yvonne

Hej Yvonne, vad roligt att du ställer lite frågor, jag hjälper till så gott jag kan :)



Att rida en treåring varannan dag är jättebra, vill man inte rida varannan dag kan man tillexempel rida måndag och tisdag, låta hästen vila på onsdag, rida torsdag och fredag, sedan låta den vila hela helgen. Men jag rider själv treåringar varannan dag ibland mindre.



Att hon ibland "hänger fast" i tygeln kan bero på flera olika faktorer, det kan va att hon känner sig svag, hon är kanske värre i ena varvet? Ett tips är att kolla hennes mun hos en tandläkare eller testa lite olika bett. Men oftast brukar sånna "unghästproblem" gå över när hon blir starkare.



En lång och låg form är super, på så sätt får hon den bästa egna stabiliteten, många gör som du säger höjer formen alldeles för tidigt, jag börjar inte rida mina hästar i ordentlig form förän vid 6års ålder. Ett tips om man rider i ridhus är att inte rida på spåret utan några meter innanför, så tar hästen inte stöd utav väggen, på så sätt får hästen en jättefin egen balans.



Hoppas jag kunde hjälpa dig Yvonne och tusen tack för komplimangen! :)

2009-10-10 @ 20:44:07
URL: http://younghorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0